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जब भय हावी हो जाए, तो अर्जुन की तरह समर्पण कर दें - भगवद गीता का मार्ग


Story By - Govind

In a culture that values ​​control, rushing, and five-year planning, giving up can equate to failure. It can mean giving up or not working out. But what if surrender is actually a display of strength? What if, as the Bhagavad Gita says, trusting in what is yet unknown is not weakness but wisdom?


In the Bhagavad Gita, surrender is not depicted as weakness – it is shown as the ultimate expression of inner strength. Far from being escapist or passive, surrender is an active and conscious choice to believe in a power greater than ourselves, especially when logic seems defeated and the path ahead is bleak. At its core is a powerful dialogue between Krishna and Arjuna on the battlefield of Kurukshetra. Arjuna, the famous warrior, is plagued by uncertainty, grief and fear. Faced with a battle with his own men, he breaks down. What emerges is not simply an instruction in warfare – it is an epiphany about the liberating power of duty, action, faith and surrender.

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The illusion of control

Everyone wants to be in control of their lives



Everyone wants to be in control of their lives

Contemporary existence constantly urges us to “be in control”, “plan everything” and “never stop rushing”. But the Gita instructs us that although action needs to be taken, the outcome is not really under our command. Krishna advises Arjuna:


"You have a right to your duty, but not to the fruits of your actions" (Gita 2.47). This is not a plea for indifference, but a call for sensible detachment. You have to do your work fully and honestly, but let go of the compulsive grasp on the result. This is not defeat, but freedom from worry, ego and attachment.


Surrender as clarity, not confusion




When Arjuna lays down his bow, he is not being weak – he is being true. He admits that he does not know what to do. And in that vulnerable state, Krishna becomes the inner guide. Real surrender begins when we recognize that we do not know everything. It is not breaking down but taking a step forward. Arjuna's confusion is ours – when things do not work out the way desired, when decisions seem impossible, when suffering obscures judgment. The Gita shows that surrender is not giving up. It is expanding the mind beyond logic, beyond the limitations of the ego, to a deeper knowing.


Action without attachment



One must focus on the task but not get completely absorbed

One must focus on the task but not get completely absorbed

One of the biggest misinterpretations of the Gita's teachings is that surrender means doing nothing. In fact, it requires doing absolutely everything – but without obsessing over what might happen the next moment. Krishna never advises Arjuna to abandon the battle. Rather, having led him into self-enquiry, he now commands him to stand and fight – with dedication, bravery and detachment. In this sense, surrender means acting without fear of failure or pride of success. It is being dedicated to the path, but not tied to the destination.


Trusting the unknown



युद्ध के मैदान में कृष्ण और अर्जुन

अज्ञात पर भरोसा करना क्या है? यह समय, दिव्य बुद्धि, जीवन की अपनी गति से अभिव्यक्ति के लिए समर्पित होना है। गीता में, कृष्ण अर्जुन को अपना ब्रह्मांडीय रूप - विश्वरूप - दिखाते हैं ताकि वह यह समझ सके कि एक बड़ी योजना मौजूद है, एक अनंत बुद्धि सभी घटनाओं के पीछे अंतर्निहित है, चाहे वह आनंदमय हो या दुखद। अर्जुन इस दृष्टि से चकित है और समझता है कि उसका सीमित मन वास्तविकता की विशालता को नहीं समझ सकता है। उसका समर्पण कृष्ण के प्रति नहीं है, बल्कि शाश्वत सत्य के प्रति है जिसका कृष्ण अवतार हैं: शाश्वत नियम, या धर्म। तो, समर्पण इस धर्म का पालन करना है। जो करना है, उसे बिना विरोध, बिना हताशा और बिना आशा के करना।


छोड़ देने का साहस





छोड़ देना शक्ति का कार्य है


एक ऐसे ब्रह्मांड में जहां छोड़ देने को त्यागने के बराबर माना जाता है, गीता कुछ बिल्कुल अलग प्रस्तुत करती है। अहंकार, नियंत्रण और जुनून को छोड़ देना कमज़ोरी नहीं है - यह समझदारी है। यह अहसास है कि दुनिया हमारी इच्छाओं को पूरा नहीं करती है, और फिर भी यह उन तरीकों से दयालु है, जिनके बारे में हम शायद पहले महसूस भी न करें। कृष्ण अर्जुन को समझाते हैं कि जब कोई पूरी तरह से समर्पण कर देता है - "सभी प्रकार के धर्मों को त्याग कर केवल मेरे प्रति समर्पित हो जाता है" (गीता 18.66) - तो भय गायब हो जाता है। इसलिए नहीं कि सभी मुद्दे गायब हो जाते हैं, बल्कि इसलिए कि आत्मा क्षणभंगुर के साथ अपनी पहचान बनाना बंद कर देती है और शाश्वत के साथ जुड़ जाती है।

आज गीता का पालन करना


ईश्वर में आस्था होनी चाहिए



आज के युद्धक्षेत्र में धनुष-बाण शामिल नहीं हो सकते हैं, लेकिन युद्ध भी उतने ही वास्तविक हैं - हमारे मन, हमारे रिश्तों, हमारे करियर और हमारी पहचान के भीतर। निश्चित होने, अपने मूल्य को प्रदर्शित करने और हर परिणाम को व्यवस्थित करने की इच्छा हमें थका देती है और लक्ष्यहीन बना देती है। गीता हमें संसार का त्याग करने के लिए आमंत्रित नहीं करती है। यह हमें अपने भ्रमों को त्यागने के लिए आमंत्रित करती है: नियंत्रण का भ्रम, स्थायित्व का भ्रम, अहंकार से प्रेरित कार्रवाई का भ्रम। तो, समर्पण एक गतिशील शक्ति है। यह हमें निष्क्रियता के बिना शांति, अहंकार के बिना शक्ति और जुनून के बिना दिशा देता है।


निष्कर्ष: आत्म-साक्षात्कार के रूप में समर्पण

आखिरकार, अर्जुन युद्ध के मैदान से भागता नहीं है। वह खड़ा होता है, पुनर्जन्म लेता है - इसलिए नहीं कि युद्ध अलग है, बल्कि इसलिए कि वह अलग है। उसका समर्पण भाग्य की स्वीकृति नहीं है; यह वास्तविकता की ओर एक जानबूझकर वापसी है। गीता के ज्ञान का रहस्य यही है: समर्पण कायरता नहीं है। यह स्पष्टता और तटस्थता के साथ कार्य करने की शक्ति है। यह विश्वास है - मूर्खतापूर्ण भाग्य में नहीं, बल्कि जीवन के दिव्य क्रम में। यह उद्देश्यपूर्ण जीवन जीने की स्वतंत्रता है, भय से मुक्त। अज्ञात पर भरोसा करके, हम ज्ञात आत्मा में प्रवेश करते हैं - जो हमारे भीतर कालातीत, अडिग उपस्थिति है।

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